Concentrarea și cooperarea copiilor la activități

Concentrarea și cooperarea copiilor la activități

Mă numesc Savu Ana-Miruna și sunt mămica lui Ivan de 3 ani. Am o experiență în lucratul cu copiii foarte vastă, am fost cadru didactic timp de 9 ani, am făcut voluntariat mulți ani în asociații cu copiii, am organizat întâlniri, tabere și cluburi de dezvoltare pentru copii și adolescenți. Am lucrat cu copii de la 0 la 16 ani și de asemenea cu părinții acestora. Prima mea dragoste au fost și au rămas copiii mici, iar de când îl am pe Ivan simt cu adevărat că am fost creată să lucrez cu copiii și bineînțeles să fiu mamă.

Sunt Trainer educațional prin lectură, joc și creativitate, adică ajut părinții - pentru ca la rândul lor să îi poată ajuta pe copiii lor să învețe și să cunoască lumea prin lectură, joc și creativitate. Există lucruri mai frumoase pe pământ? 

 

Îngrijorarea cea mai des întâlnită la mămicile de pitici mici este lipsa de concentrare și cooperare a copiilor la activități. Deseori am auzit “copilul meu nu stă deloc la nicio activitate” sau “nu pot să îl învăț nimic, nu stă deloc liniștit” 

Cred că majoritatea mamelor din lumea asta s-au îngrijorat măcar o dată pe baza acestui subiect - Concentrarea copilului.

 

În cele ce urmează aș vrea să vorbim puțin despre acest subiect. 

Și o să încep prin a vă spune că TOȚI copiii se nasc cu concentrare și cooperare 0. 

Diferența o facem noi ca părinți. 

Numai fiind bine informați și acționând corect îi putem face pe piticii noștri să învețe concentrarea și cooperarea. 

Cat timp se poate concentra un copil?

Există studii care ne arată următoarele:

  • La un an și jumătate un copil are capacitatea de a se concentra 30 de secunde singur pentru o singură activitate și 1-2 minute pentru mai multe activități (cumulat) 
  • La 2 ani are capacitatea de a se concentra 30-60 de secunde singur și 2-3 minute atunci când este încurajat de un adult
  • La 3 ani are capacitatea de a se concentra între 3 și 8 minute dacă activitatea este interesantă
  • La 4 ani are capacitatea de a se concentra 7-8 minute singur, într-o activitate care îl interesează și 5-10 minute când se joacă într-un grup de copii. 

Uimitoare numere, nu-i așa? 

Aceasta e capacitatea cu care ei se nasc și pe care noi ca și părinți trebuie să o dezvoltăm. 

Atât timp cât suntem bine informați nu o să fim dezamăgiți și descurajați să mai pregătim activități cu copilul nostru de un an și jumatate care stă concentrat 30 de secunde, pentru că atât poate! 

Renunțând să mai facem activități este cea mai mare greșeală. Atât timp cât copilul nu este expus constat la situații în care să “fructifice” acele 30/ 60 de secunde, el nu va trece la următoarea etapă. 

Există o presiune atunci când tu ca mama ești neliniștită și cauți aprobare și situații asemănătoare la cei din jur. 

Când cunoști formarea și dezvoltarea creierului unui copil îți dai seama dacă totul este în regulă și continui să investești timp și energie în dezvoltarea micuțului tău care trece prin etape perfect normale. 

Cum putem dezvolta concentrarea copiilor la activitati?

3 pași practici pe care îi putem face  pentru a dezvolta concentrarea și cooperarea copiilor mici:

1. Trebuie să înțelegem faptul că concentrarea și cooperarea se dezvoltă prima dată la nivelul creierului. Deci de creier trebuie să avem cea mai mare grijă. Acolo se întâmplă totul. Primul pas este ca accesul la telefon sau la alte ecrane  să fie zero sau cât mai mic. Ecranele prin lumina lor încetinesc dezvoltarea mecanismelor de concentrare. 

 

2. Stabilirea unui loc “fix” pentru desfășurarea activitatiilor, de preferat acesta ar la o măsuță. În acest fel creierul primește un semnal specific când recunoaște spațiul special dedicat “concentrării” și activează mecanismele necesare acestui proces.

 

3. Păstrați spațiul de lucru (măsuță) cât mai aerisită, ordonată și curată. Nu încercați să îngrămădiți multe elemente. Deseori am văzut măsuțe de activitate cu zeci de elemente (frumoase, nu de asta vorbesc) care distrag atenția și generează agitație și nerăbdare.

Mesele încărcate de activități sunt pentru părinți, să demonstreze cât de bine s-au pregătit, nu pentru copii. În această situație copiii se simt copleșiți și nu se pot concentra, sunt prea mulți stimuli atunci când trebuie să gestioneze 30 de elemente. 

Alegeți activități cu 2/3/4 elemente, este mult mai probabil că activitatea să aibă succesul dorit! 


 

Tot ce putem investi mai scump și mai trainic în copiii noștri, este timpul nostru. 

Doar cu răbdare, dragoste și acceptare o să îi putem conduce pe drumul vieții, ca într-un punct să îi vedem Oameni Mari. 

#EducatiaConteaza . Educația lor și educația noastră. 🫶🏼

 

Acest articol a fost scris cu drag, pentru campania Educația contează, de către Savu Ana Miruna in calitate de Mama, Profesor și Trainer educațional prin lectură, joc și creativitate. 

 

Surse:

E. Verza, F. Verza - Psihologia Varstelor

Early Education: Three, Four, and Five Year Olds Go to School de C. Seefeldt, BA. Wasik 

Is This just a phase? How to Tell Common Childhood Phases from More Serious Problems* de Susan Anderson Swedo și Henrietta L Leonard Dr.

Suport clienti Luni - Vineri: 09:00 - 17:00

0749233449 contact@micostore.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!